EropUit

Onze eerste autovakantie met baby

Onze eerste autovakantie met baby, als gezin dus, zit erop! We zijn net terug van een week Zuid Frankrijk, Sainte-Maxime. Ongeveer 12 uur rijden vanuit Nederland. Best een heel eind! En dat voor een weekje…

Met auto én baby op vakantie

Na twee jaar zonder vrienden op vakantie te zijn geweest, besloten we dit jaar weer een weekje met elkaar weg te gaan. We wilden natuurlijk naar de zon en omdat de kans dat de zon zich zou laten zien in Zuid Frankrijk groter is dan in Nederland kozen we voor Sainte-Maxime, een kustplaats vlak bij St. Tropez.

Onze eerste vakantie met de kleine! Na wikken en wegen besloten we om tóch met de auto te gaan, maar dan wel op ons gemak. We vertrokken een dag eerder dan de anderen en hadden 2 accommodaties geboekt op de heenweg. Na vier uur hadden we de eerste stop, bij een B&B. Esmee sliep heel goed in het campingbedje wat daar aanwezig was. Op Koningsdag vertrokken we net na de middagfles. Als tip kreeg ik om in ieder geval warm water mee te nemen in de auto voor als Esmee toch sneller zin had in de fles. Om de twee uur stopten we netjes zodat Esmee zich even kon uitrekken en wij ook even onze benen konden strekken.

Lees ook: Met de auto op de boot naar Engeland

Wat deed Esmee het toch goed. Je merkte wel na ongeveer drie uur dat ze het zat werd in de auto. Ik ging dan bij haar op de achterbank zitten zodat ik wat met haar kon spelen, totdat ze weer in slaap viel. Ze slaapt gelukkig goed in de auto! Bij de tweede overnachting ontmoetten we de anderen. We hebben gezellig gegeten bij het hotel en gingen vroeg ons nestje in. De tweede nacht sliepen we in een hotel, waar ze geen campingbedje hadden en dus sliep ze tussen ons in. Was niet helemaal top! We denken toch dat alle indrukken goed verwerkt moesten worden en het was iets te warm op de kamer.

Onze eerste autovakantie met baby - AllinMam.com

Zonnig Saint-Maxime

In Sainte-Maxime werden we verwelkomt door de zon en ook de vooruitzichten waren goed. Helaas liet de zon ons uiteindelijk toch een beetje in de steek die week maar verder mochten we niet klagen. Esmee vond alles prima en ze vond het heel gezellig om bij iedereen te zitten. De slaapjes overdag en ook de nachten gingen ook goed. We hebben 1 onrustige nacht gehad maar dat was het dan ook wel.

Op de terugweg hebben we 1 overnachting gehad, ongeveer na zes uur rijden. De terugweg was heel onregelmatig. Esmee wilde toch eerder de fles maar dronk de fles dan niet leeg. Ze was een stuk onrustiger dan op de heenweg; misschien had ze door wat haar te wachten stond. Ik heb veel achterin gezeten en haar gezelschap gehouden. Op de terugweg had ik gekookt water mee en een fles koud water. Ik merkte op de heenweg dat soms het water net niet drinkklaar was en bij een hongerige baby is dat niet handig. Dus mengde ik het water in de auto op temperatuur, dat is toch veel handiger.

Lees ook: Sûnelia camping Holiday Green in Fejus

Nog een keer een autovakantie met baby?

Voor een eerste keer heeft Esmee het heel goed gedaan. Of ik weer zo lang zou gaan rijden met een baby: ik denk het niet. Het is toch een hele lange zit! En misschien wordt het lastiger als ze een jaartje ouder is. De volgende stap is met het vliegtuig op vakantie. Een land waar de zon altijd schijnt en wat niet al te ver vliegen is. Dan komen we toch uit in Zuid Europa. Wellicht een van de Canarische Eilanden of misschien toch Sicilië. Het eiland waar Esmee al wel “een soort van” geweest is: ik was namelijk 20 weken zwanger van haar toen we daar voor het laatst waren.

In dit artikel kunnen affiliate linkjes voorkomen. Wij ontvangen een kleine commissie wanneer je doorklikt via zo'n linkje en een aankoop doet. Dit kost jou niets extra, de verkopende partij neemt deze commissie voor zijn rekening. Blij met de informatie die je op onze website gevonden hebt? Dan zijn we dankbaar wanneer je je aankoop doet via een van deze linkjes. Veel leesplezier!